/Files/images/62864786_1481972pwivw7a2j4.gif


Профорієнтаційна робота в класах

/Files/images/2024_foto/428378862_122179621634009285_5866729977187043387_n.jpg

Учні 10 класу відвідали профорієнтаційний захід , який було організовано Харківським аерокосмічним університетом. Учні у дружній, невимушеній атмосфері поспілкувалися, дізналися про найпрестижніші факультети, віртуально відвідали космос та отримали подарунки. Дякуємо організаторам за креативний підхід у спілкуванні з дітьми!

/Files/images/2024_foto/403735781_2510154649161954_2170132490951775841_n.jpg

Як визначитися із вибором професії?

/Files/images/novini_14/images12.jpgВибір професії - чи не найголовніший чинник того, як складеться твоє подальше життя та як ти в ньому будеш себе почувати. Адже всім хочеться не лише заробляти гроші, але й реалізувати свій потенціал та отримувати справжнє задоволення від своєї діяльності.

Вперше питання вибору майбутньої справи постає перед школярами після закінчення 9 класу. Якщо учень вирішив закінчувати школу, то в 11 класі йому доведеться остаточно вирішувати, що робити: йти на роботу, вступати до вузу чи закінчувати курси.

Проблема тут полягає в тому, що молоді люди часто самі не знають, чим би їм хотілось займатися. Батьки часто також мають туманні уявлення про сучасні професії та їхні особливості. Інколи трапляються щасливі випадки, коли особливі задатки старшокласників помічають родичі або знайомі. Буває, що дитина сама зацікавиться справою, яка пізніше стане її професією. Але все-таки найчастіше впливають на вибір майбутньої справи батьки, їх робота, інтереси і устремління. Тут можна зауважити лише таке: добре, коли молода людина йде стопами батьків, але потрібно прислухатись до думки самого юнака чи дівчини.

/Files/images/novini_14/1346932497.jpgМолодь, вибираючи професію, часто спирається на критерії престижності, вигідності. Але потрібно пам'ятати, що часто висока оплата вимагає великих інтелектуальних, психічних чи фізичних зусиль. Самі по собі великі гроші та посада не гарантують задоволення роботою та собою.

Часто учні прагнуть вступити до педагогічного вузу, мотивуючи це тим, що у вчителів велика відпустка, зовсім не замислюючись над тим, яких великих понаднормових затрат часу і сил вимагає вчительська праця.

Існує багато цікавих, творчих, необхідних професій, тож потрібно вибрати саме ту, котра найбільше до душі. Професійне самовизначення процес не швидкий і не легкий. Тому ми спробуємо тобі в цьому допомогти.

/Files/images/novini_14/88595_html_mab4c236.pngУ дитинстві головне - навчитися вибирати з коробки цукерки з найсмачнішою начинкою. Це не так вже складно. Просто потрібно уважно придивитися і спробувати якомога більше цукерок з тієї ж коробки. Так само і з вибором професії: чим більше перепробуєш, тим легше вибрати. Але якщо ти тільки вступаєш в життя, вибір зробити дуже складно.

Вважається, що кожна людина має здатності до певної діяльності. Тому було б логічним припустити, що саме вони і визначають вибір майбутньої професії. Але не все так просто. Можливо, не буде перебільшенням сказати, що:

- Ніхто з тих, що живуть, не знає всі свої здібностей повністю.

- Не всі уміють застосувати навіть ті здібності, які мають і знають.

Не слід забувати, що дуже часто під час вибору життєвого шляху здатності враховуються в останню чергу, а вирішальний вплив роблять інші чинники, наприклад, думка батьків, іноді друзів і подруг.

Хто допомагає (і заважає) вибрати професію? (по Е.А. Клімову):

Позиція старших членів сім'ї - які вважають, що несуть пряму відповідальність за твоє благополуччя і тому прагнуть нав'язати свою думку. До речі, не так вже погано, коли хто-небудь за тебе переживає і хоче допомогти, але все таки - це твоє майбутнє. Залиши за собою остаточний вибір. І навіть право на помилку!

Позиція друзів і подруг - дружні стосунки в юнацькому віці часто дуже міцні і можуть серйозно впливати на вибір професії. Але спробуйте ухвалити незалежне рішення, знову-таки: це твоє майбутнє. Для цього слід дотримуватися правила - ухвалене рішення повинне відповідати твоїм інтересам, і нічиїм більше!

Позиція вчителів, шкільних педагогів - спостерігаючи за поведінкою, учбовою і позаучбовою діяльністю учнів, досвідчений педагог може знати багато такого, що приховано від непрофесійних очей. Тому, якщо у тебе виникли проблеми з вибором професії, запитай у вчителя. Звичайно, у того, якому ти довіряєш. І знову-таки, стеж, щоб остаточне рішення відповідало твоїм інтересам.

Особисті плани і уявлення про майбутню роботу. У тому числі і уявлення про передбачуваний рівень доходів. Щоб ці уявлення не були занадто відірваними від землі, потрібно постаратися дізнатися якомога більше про свою майбутню професію. Не соромся питати, знайомся з людьми, дізнавайся про все досконально. Краще витратити небагато часу сьогодні, чим кусати собі лікті після закінчення ВНЗ.

Здібності - спирайся на них не тільки за успіхами в навчанні, але і за досягненнями в найрізноманітніших видах діяльності. Не забувай також і про можливість удатися до допомоги психолога, пройти тестування, скористатися радою досвідченого педагога.

Рівень вимог на суспільне визнання. Як би складно це не звучало, суть приблизно така: кожна людина прагне визнання, воно є винятково важливим для особи. І тим не менше: не кожному призначено стати знаменитим співаком, видатним політиком або лауреатом Нобелівської премії. Плануючи свій трудовий шлях, зважай на реалістичність вимог. Адже за розчарування доводиться платити дуже дорого.

Інформованість - важливо подбати про те, щоб зібрані відомості про професію не виявилися спотвореними, неповними, односторонніми. Якщо професія тобі сподобалася просто тому, що в кіно це виглядає класно, дізнайся, як йдуть справи насправді. Як? Можна попроситися стати учнем або асистентом професіонала. Нехай спочатку тобі дістанеться найнецікавіша робота: купувати для нього каву, виносити сміття або ввічливо посміхатися клієнтам, нічого. Тільки так ти за короткий строк дізнаєшся, як все насправді.

Прочитавши уважно цей список, ти зрозумієш, що здібності і таланти людини при виборі майбутньої роботи враховуються в останню чергу. Чи правильно це? Відповідь очевидна: звичайно, ні! Постарайся звернути пильну увагу на цей важливий компонент вибору, який єдиний може принести успіх в житті - власні таланти і здібності.

Вирішуючи, яка професія цікавить тебе найбільше, намагайся враховувати не лише думку твоїх батьків, друзів і знайомих, а, в першу чергу, те, що подобається саме тобі. Подумай, міг би ти займатися цією справою день за днем, протягом, можливо, не одного року, докладаючи максимум зусиль і старань? Адже зараз, щоб добитися в житті успіху, потрібно прагнути бути кращим в будь-якій з вибраних тобою спеціальностей.

Також ти повинен чітко визначитися: на що ти очікуєш від майбутньої професії. Для цього необхідно врівноважити твої професійні та особисті прагнення, а також реальні потреби на ринку праці і твої запити щодо професійної самореалізації:

  • Обрана професія і твої життєві цінності: наприклад, чи буде вона сприяти твоєму духовному зростанню, якщо для тебе це є важливим; чи зможеш ти, наприклад, займаючись музикою, вирішувати проблеми екології, якщо це один з твоїх найголовніших життєвих пріоритетів.
  • Твої життєві плани і обрана професія: якщо у твоїх планах, припустимо, є бажання об'їздити весь світ, то, вибравши професію вчителя, ти навряд чи зможеш досягти поставленої мети. Або ти мрієш про велику сім'ю, тоді, обравши професію капітана дальнього плавання або іншу, пов'язану з тривалими відрядженнями, ти, швидше за все, не відчуватимеш себе комфортно, перебуваючи багато часу далеко від родини.
  • Твої назрілі сьогоденні проблеми. Подумай, чи є у тебе можливість, перш за все матеріальна, вчитися на стаціонарі декілька років? Адже багато професій, наприклад лікаря, актора та інші, не припускають заочного навчання. Також важливо було б дізнатися наперед, де і в якому місті навчають обраній тобою спеціальності. Якщо у твої плани, з якихось причин, не входить переїзд на час навчання в інше місто, наприклад, хворіє хтось з батьків і йому потрібна твоя допомога і підтримка, переглянь свої плани і підбери щось аналогічне. Можливо, з часом ти зможеш освоїти вподобану тобою спеціальність, адже зараз безліч людей здобувають другу освіту, чим заслуговують тільки пошани.
  • Реальне працевлаштування за обраною спеціальністю. Вивчи ринок вакансій на сьогоднішній день і його тенденції з перспективою на час твого навчання. Чи не буде так, що, провчившись 4-5 років, віддавши масу сил і коштів, тобі доведеться або терміново перенавчатися, або погоджуватися на роботу, яка має вельми віддалене відношення до твоєї професії, або взагалі його не має. В даному випадку, скоріш за все, тобі не обійтися без консультації фахівця служби зайнятості. Тільки він зможе кваліфіковано розповісти, на яке працевлаштування за твоїм фахом в даному регіоні ти реально можеш розраховувати.

Визначення мотивацій

/Files/images/novini_14/images111.jpgЩо таке мотивація, яку роль вона відіграє в пошуку роботи? Це питання зовсім не випадкове, адже мотивація спонукає нас до дії. Якщо ти добре знаєш, для чого тобі нова робота, то маєш чітку мету і зможеш ефективно справитися з пошуком. Якщо ти хочеш не помилитися у виборі своєї мети, постарайся спершу визначити мотивацію, тобто, те, що спонукає тебе до дії. Визначити, що ж є мотивуючим чинником не так просто, як може показатися. Людина не завжди щиро признається собі в дійсних мотивах тих або інших дій, які приховані в глибоких шарах особи людини. Йдеться про реально діючі особисті мотиви, а не звичні "маски", які людина надягає на роботу, на зразок: "хочу стати кращим".

Зрозуміло, дійсними мотиваційними чинниками є скоріше глибинні особисті переживання, ніж безглузді гасла, нав'язані ззовні. Тому спробуй завжди докопатися до дійсних причин своїх дій. Признайся собі чесно, що шукати нову роботу тебе змушує, наприклад, бажання вийти заміж. І одразу стануть абсолютно очевидні критерії, які потрібно застосовувати до пошуку роботи, адже працюючи в бібліотеці, або школі, або іншому чисто жіночому колективі, такої мети досягти значно важче.

/Files/images/novini_14/images23.jpgВизначення мотивації - один з найбільш важливих етапів пошуку роботи, оскільки саме внутрішні мотиви задають напрям пошуку і визначають його стратегію. Найчастіше домінуючим мотиваційним чинником є рівень зарплати (а точніше - доходів). Проте інші важливі чинники, такі як цікава робота, хороший колектив, зручне місце розташування, наявність інших додаткових переваг (службовий автомобіль, мобільний телефон і т.п.) не менш важливі.

Для визначення своїх мотивуючих чинників розташуй найбільш важливі особисто для тебе переваги нової роботи в порядку убування їх значущості, наприклад:

  1. висока зарплата;
  2. можливість завоювати авторитет;
  3. потенціал кар'єрного зростання;
  4. цікава робота;
  5. робота підвищує рівень самоповаги;
  6. можливість професійного зростання.

Цей зразковий список ознак "ідеальної" роботи ти повинен переписати для себе наново, розставивши важливі особисто для тебе чинники в порядку убування їх значущості. Це буде особисто твій список, який дозволить намітити пріоритети і відкинути менш значущі чинники. Склавши список, поклади його на видному місці, повісь над ліжком або кухонним столом, щоб постійно тримати перед очима. Корегуй список при необхідності з урахуванням обставин, що змінилися.

Також психологи рекомендують прості, але дієві методи для визначення своїх професійних вподобань самотужки.

Метод 1. Познайомся із собою. Візьми аркуш паперу, ручку, сідай зручніше і починай згадувати і записувати всі свої вдалі проекти. Наприклад, в шостому класі зробив шпаківню, після школи вирішив вступити в інститут такий-то і вступив. Тільки не кажи, що у тебе немає вдалих проектів, вони є у всіх. Головне - захотіти їх пригадати. Це завдання може зайняти у тебе не один день, та ти не поспішай. Чим повніше буде список, тим краще ти зможеш себе зрозуміти. Після того, як список буде готовий, виділи в ньому ті проекти, які принесли найбільше задоволення.

Метод 2. Малюємо роботу. Закрий очі і уяви свою ідеальну роботу. Де знаходиться, колектив, начальник, режим роботи, і твоє робоче місце, твої обов'язки, зарплата. Чим докладніше представиш, тим краще. А зараз розплющуй очі і запиши все, що тобі вдалося представити.

Зараз саме час приступати безпосередньо до пошуку роботи.

Шукаємо відповідні вакансії. Шляхи пошуку

/Files/images/novini_14/prof1.jpgНайпростіший шлях пошуку роботи - це звернутися до друзів і знайомих. Дуже багато працедавців вважають за краще набирати співробітників не з вулиці, тому рекомендація вже "перевіреного" працівника значно спростить прийом на роботу. Ще один шлях - це скористатися інформацією в спеціалізованих газетах і журналах. У кожному газетному кіоску таких видань багато і вони пістрявіють оголошеннями: потрібний, потрібний, потрібний. Але будь на чеку. Серед оголошень багато недобросовісних. Не спокушайся, якщо пропонується велика зарплатня без вказівки характеру роботи. Тебе повинно насторожити, якщо не вказаний прямий номер телефону, а, наприклад, тільки мобільний. Обіцянки розкрити секрет великих заробітків в обмін на 10 гривень, які ти повинен вислати за вказаною адресою розраховано на наївних претендентів. А ти - не такий. Вчися читати між рядків і відсіювати такі оголошення з першого погляду. Оголошення представників мережевих структур також тебе переслідуватимуть всюди. Вони шукають безкоштовних працівників, а ти шукаєш оплачувану роботу. Отже вам не по дорозі. Зараз модно шукати роботу через Інтернет. Основне достоїнство такого пошуку - це оперативність інформації про вакансії, що надається. Ти можеш зателефонувати потенційному працедавцеві одразу ж як тільки його оголошення з'явиться в мережі і випередити своїх конкурентів. Звернення в центр зайнятості теж може принести не погані результати.

Якщо не хочете помилитися з вибором професії і знайти своє місце в сучасному світі, пройдіть запропонований тест. Він допоможе визначити тип професії, що підходить саме Вам.

Інструкція: Прочитай дані твердження. Якщо ти згоден із ними, то перед цифрою в таблиці постав «+», якщо ні – зазнач перед цифрою «-». Якщо сумніваєшся, закресли цифру.

Твердження для самооцінки

1. Природа

2. Техніка

3. Знак

4. Мистецтво

5. Людина

1. Легко знайомлюся з людьми

1

2. Охоче й довго можу щось майструвати

1

3. Люблю ходити в музеї, театри, на виставки

1

4. Охоче й постійно доглядаю за рослинами, тваринами

1

5. Охоче й довго можу що-небудь обчислювати, креслити

1

6. Із задоволенням спілкуюся з однолітками чи малюками

1

7. Із задоволенням доглядаю за рослинами і тваринами

1

8. Зазвичай роблю мало помилок у письмових роботах

1

9. Мої вироби зазвичай викликають інтерес у товаришів, старших

2

10. Люди вважають, що в мене є художні здібності

2

11. Охоче читаю про рослини, тварин

1

12. Беру участь у виставах, концертах

1

13. Охоче читаю про будову механізмів, приладів, машин

1

14. Тривалий час можу розв’язувати головоломки, задачі, ребуси

2

15. Легко залагоджую суперечки між людьми

2

16. Вважаю, що вмію працювати з технікою

2

17. Людям подобається моя художня творчість

2

18. Я здатен працювати з рослинами–тваринами

2

19. Я можу зрозуміло викладати свої думки в письмовій формі

2

20. Я майже ніколи ні з ким не сварюся

1

21. Результати моєї технічної творчості схвалюють незнайомці

1

22. Без особливих зусиль засвоюю іноземні мови

1

23. Мені часто доводиться допомагати навіть незнайомим людям

2

24. Довго можу займатися музикою, малюванням, читати книжки тощо

1

25. Можу впливати на розвиток рослин і тварин

2

26. Люблю з’ясовувати будову механізмів, приладів

1

27. Мені зазвичай вдається схилити людей до своєї думки

1

28. Охоче спостерігаю за рослинами або тваринами

1

29. Залюбки читаю науково-популярну, критичну літературу, публіцистику

1

30. Намагаюся зрозуміти секрети майстерності й випробовую свої сили в живописі, музиці тощо

1

Результати

За кожним стовпчиком підкалькулюй алгебраїчну, тобто з урахуванням знаків, суму, закреслені цифри не рахуй. Запиши їх до рядка «Результати».

Найбільша отримана сума або суми (за кількома стовпчиками) указує на найприйнятніший для тебе тип професії.

Малі або від’ємні суми вказують на типи професій, яких тобі треба уникати при виборі. Максимальне число балів у кожному стовпчику — «8». Відповідно до даної класифікації світ сучасних професій можна розділити на 5 основних типів: 1 — «Людина – природа» — усі професії, пов’язані з рослинництвом, тваринництвом і лісовим господарством.2 — «Людина – техніка» — усі технічні професії.3 — «Людина — знакова система» — усі професії, пов'язані з підрахунками, цифровими й літерними знаками, у тому числі й музичні спеціальності.4 — «Людина — художній образ» — усі творчі спеціальності.5 — «Людина – людина» усі професії, пов’язані з обслуговуванням людей, зі спілкуванням.

Методика вивчення спеціальних здібностей та загальних творчих здібностей

ПРОВЕДЕННЯ ДОСЛІДЖЕННЯ

Інструкція

“Прочитавши твердження, в яких у лаконічній формі розкриваються окремі здібності до виконання певної діяльності, ти повинен у “Бланку відповідей” навпроти кожного номеру проставити свою відповідь: якщо тобі легко вдається виконувати цю діяльність, то поставте знак “+”; якщо ти не можете виконувати цю роботу —знак “‑”; якщо буває так, що інколи можеш, а інколи не можеш цього робити —знак “0”. Відповідай на кожне ствердження, не пропускай жодного. Довго роздумувати не потрібно, краще покластися на перше.

БЛАНК ТВЕРДЖЕНЬ

  1. Люблю працювати зі словниками і літературними джерелами.
  2. Із задоволенням і часто допомагаю старшим у догляді за тваринами.
  3. Тривалий час можу проводити обчислення, розрахунки, виводити формули.
  4. Охоче і тривалий час можу майструвати і ремонтувати різноманітні механізми, прилади, машини.
  5. Стараюсь надати предметам, що виготовляю сам, гарного, естетичного вигляду.
  6. Дуже швидко і легко запам'ятовую ритм і мелодію.
  7. Змінюю тональність голосу і вираз обличчя, коли зображаю іншу людину.
  8. Люблю вивчати походження слів і окремих словосполучень.
  9. Люблю доглядати за тваринами, вирощувати рослини.
  10. Із задоволенням розв'язую конкурсні задачі з математики.
  11. Охоче читаю книжки, журнали про будову і роботу механізмів, машин, пристроїв.
  12. Аналізуючи сюжет картини, переживаю почуття прекрасного.
  13. Ніколи без поважних причин не пропускаю заняття у музичній школі.
  14. У гру на інструменті, у пісню чи танець вкладаю багато енергії і почуттів.
  15. Розповідаючи що-небудь, дотримуюсь головної думки, не відхиляючись.
  16. Охоче доглядаю кімнатні рослини, із задоволенням надаю допомогу батькам у вирощуванні овочів і фруктів.
  17. Цікавлюсь літературою про видатних вітчизняних та зарубіжних математиків.
  18. Я захоплююсь конструюванням машин, приладів, моделей, потягів, радіоприймачів.
  19. Прагну бути оригінальним у виборі сюжету (малюнку, описі якоїсь події, у складанні композицій із квітів, каміння, марок, листівок).
  20. Придумую свої власні мелодії, ритми, приймаю участь у музичних конкурсах.
  21. Я легко можу передавати почуття за допомогою міміки, жестів, рухів.
  22. Люблю художньо описувати події, явища. Звертаю увагу на розкриття почуттів людей.
  23. Мої результати із сільськогосподарського дослідництва визнані як одні із кращих.
  24. З охотою виконую завдання, що вимагають розумового напруження.
  25. Мені подобається ремонтувати старі пристрої, механізми, використовуючи при цьому старі деталі.
  26. У вільний час охоче малюю, ліплю, створюю композиції, що мають художнє призначення ( прикраси для одягу, дому).
  27. Цікавлюсь літературою про життя та творчий шлях видатних музикантів, композиторів.
  28. Прагну викликати в інших людей глибокі почуття й емоції, коли про щось з захопленням розповідаю.
  29. Вчитель літератури відмічає, що я маю досить багатий словниковий запас та образно висловлюю свою думку.
  30. Систематично читаю журнал “Юний натураліст”.
  31. З більшості предметів маю високу успішність. Часто мені „нудно” на уроках, оскільки новий навчальний матеріал мені вже знайомий.
  32. Особливо мені подобається сам процес пошуку причини несправності машин і механізмів.
  33. Постійно відвідую виставки, художні салони, картинні галереї.
  34. Тривалий час можу зосереджено грати на музичних інструментах.
  35. Охоче приймаю участь в шкільному театрі.
  36. Люблю читати художні книжки, в яких розповідається про життя видатних письменників і поетів.
  37. Люблю спостерігати та досліджувати розвиток рослин і тварин.
  38. Систематично тривалий час займаюсь у математичному гуртку.
  39. Виписую і систематично читаю журнали, статті про молодих раціоналізаторів.
  40. Подобається працювати з клеєм, пластиліном, глиною, фарбами.
  41. Люблю із задоволенням слухати симфонічну музику.
  42. Часто буваю у театрах, дивлюсь кінофільми, приймаю участь у їх обговоренні.

БЛАНК ВІДПОВІДЕЙ

Прізвище, ініціали _________________ Клас____ Вік ______ Дата ________

Л

Б

М

Т

Х

Мз

А

№ п

Відп

№ п

Відп

№ п

Відп

№ п

Відп

№ п

Відп

№ п

Відп

№ п

Відп

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

+

+

+

+

+

+

+

ОБРОБКА РЕЗУЛЬТАТІВ

Після заповнення бланку відповідей підраховуєш суму плюсів у кожній вертикальній колонці та записуєш у нижньому рядку “Бланку відповідей” кожної колонки і перенеси їх в «Таблицю результатів». Кожна з колонок “Бланку відповідей” відповідає певним здібностям до діяльності у сфері: Л —літературній; Б —біологічній; М —математичній; Т —технічній; Х —художній; Мз —музичній; А —артистичній.

Таблиця результатів

Сфери діяльності

Літературна

Біологічна

Математична

Технічна

Художня

Музична

Артистична

Висновок за результатами виконання методики робиться стосовно найвищих балів з відповідної сфери, що вказує на розвиток відповідних здібностей. Їх необхідно враховувати при виборі майбутньої професії.

Кiлькiсть переглядiв: 9368

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.

Новини

Опитування

До кого Ви звернетеся за допомогою у виборі професії

Календар

Попередня Березень 2024 Наступна
ПВСЧПСН
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031